Mercedes-Benz Danmark, København,
25
Januar
2023
|
14:54
Europe/Amsterdam

Mercedes-Benz Showcasing Innovations: Enestående musikoplevelser med Dolby Atmos

I partnerskab med Apple Music og Universal Music Group vil Mercedes-Benz nu ikke blot revolutionere hvordan musikken opleves i bilen – men også hvordan, den bliver skabt.

Med kampagnen ’Showcasing Innovations’ sætter Mercedes-Benz fokus på nogle af de mest banebrydende teknologier, som findes i de nye modeller. Én af disse teknologier er Dolby Atmos, som sætter nye standarder for oplevelsen af musik.

Mercedes-Benz sigter i et nyt partnerskab med Apple Music og Universal Music Group ikke blot efter, hvordan musikken opleves i bilen, men også hvordan den bliver skabt i studiet.

Mens et stigende antal artister og studier allerede baserer deres produktionener på, hvordan musikken lyder, når den bliver afspillet i en bil, er Mercedes-Benz sammen med Apple Music og Universal Music Group trådt ind i en ny æra, hvor lydoplevelsen i bilen bliver en regulær målestok for musikproduktion og lydkvalitet.

Undersøgelse: God lydkvalitet i bilen er vigtigt

Samarbejdet er et afgørende skridt for såvel musikentusiaster som bilbrugere, da bilen faktisk er en af de mest benyttede musikmedier i dag.

Ifølge en undersøgelse foretaget af den internationale brancheorganisation IFPI siger 70 procent af de adspurgte, at de primært lytter til musik, når de befinder sig i deres bil. I en anden undersøgelse, foretaget af Appinio for Mercedes-Benz, hvor 1.750 bilbrugere i Tyskland, Storbritannien, Frankrig, USA og Kina er interviewet, siger 72 procent, at de ikke kan forestille sig at køre bil uden at lytte til musik. For to ud af tre gælder det desuden, at lydkvaliteten i bilen er ‘vigtig’ eller ‘meget vigtig’.

Som verdensførende inden for musikbaseret underholdning opfordrer Universal Music Group allerede i dag aktivt sine artister og pladeselskaber til at producere musik i Dolby Atmos-formatet. Som en del af samarbejdsaftalen vil Mercedes-Benz forsyne Universal Music Group med biler udstyret med Burmester surroundsound-systemer til tekniske og kreative formål, så musikken kan opnå det højeste kvalitetsmærke, 'Approved in a Mercedes-Benz’.

Følelsen af at sidde i studiet

“Det her er kulminationen på mange års tæt samarbejde, hvor vi sammen med vores partnere hos Dolby har udviklet Dolby Atmos-teknologien, så vi kan tilbyde vores kunstnere en endnu bredere palet af muligheder for at styrke deres kreative udtryk. Med Mercedes-Benz, et brand, som deler vores passion for kvalitet og innovation, kan musikelskere nu nyde vores artisters musik i biler på en måde, som giver dem følelsen af at sidde inde i selve studiet eller på livescenen,” lyder det fra CEO hos Universal Music Group, Sir Lucian Grainge.

Det nye partnerskab bygger på integrationen af Dolby Atmos-teknologi i Burmester Premium 3D og Burmester High-End 4D surroundsound-systemerne.

Dolby Atmos giver en mere fordybende lyd og tilføjer mere rumklang, klarhed og dybde til musikoplevelsen. Teknologien giver udviklere mulighed for at placere diskrete lydelementer eller -objekter i et flerdimensionelt lydfelt, hvilket udvider mulighederne for traditionelle lydproduktioner.

Surroundsound og lydmassage

Mens Burmester Premium 3D surroundsound-systemet i forvejen tilbyder luksuriøse lydoplevelser, anvender Burmester High-End 4D desuden resonansskabende enheder, kaldet lydtransducere, som skaber lydmassage i sæderne.

Burmester High-End 4D systemet inkluderer blandt andet 31 højttalere, inklusive seks 3D-højttalere, som udsender lyd fra oven, fire højttalere indbygget i forsæderne nær ørerne samt otte lydtransducere – to per sæde. Samlet har lydsystemet en effekt på 1.750 watt.

“Vores samarbejde med Apple Music og Universal Music Group er banebrydende i branchen og sætter barren højt ved at levere musik særligt skabt til vores Dolby Atmos-kompatible Burmester lydsystem. Gennem dette exceptionelle partnerskab giver vi vores kunder den ekstraordinære lydoplevelse, som de forventer at få i en Mercedes-Benz. Både Apple Music og Universal Music Group deler vores visioner og værdier, og sammen med Dolby vil vi skabe en luksuriøs og unik oplevelse for vores kunder,” lyder det fra CEO hos Mercedes-Benz, Ola Källenius.

Dolby Atmos er lige nu tilgængelig i Mercedes Maybach S Class, Mercedes-Benz S-Class samt modellerne EQE, EQE SUV, EQS og EQS SUV.

Del denne udgivelse

Mercedes-Benz Danmark A/S

Mercedes-Benz Danmark A/S er den officielle importør af Mercedes-Benz i Danmark, og er en del af den globale bilkoncern Mercedes-Benz AG, som har hovedkontor i Stuttgart, Tyskland. Salg af nye biler foregår gennem et netværk af autoriserede og selvstændige forhandlere, ligesom vi har et veludbygget netværk af autoriserede serviceværksteder. Vores søsterselskab Mercedes-Benz Finans Danmark tilbyder bilfinansiering og andre bilrelaterede serviceydelser. Mercedes-Benz har en fælles dansk-svensk organisation, hvor flere funktioner deler ansvaret for de to markeder. Vi er i alt cirka 350 medarbejdere, som løser en række varierende opgaver inden for blandt andet salg, marketing, teknik og service.