16
November
2023
|
15:33
Europe/Amsterdam

Første kvindelige administrerende direktør for Mercedes-Benz Danmark

I juli overtog Shirin Emeera, som den første kvinde nogensinde, rollen som administrerende direktør og bestyrelsesformand for Mercedes-Benz i Danmark og Sverige. Nu har hun haft sine første 100 dage på posten:

- Danmark og Sverige er blandt de markeder i verden, hvor der sælges den største andel af elbiler. Det er spændende at være med, når omstillingen sker i fuld fart.

Shirin Emeera har arbejdet mere end 20 år hos Mercedes-Benz og kom til virksomheden som trainee. Oprindeligt arbejdede hun med kommunikation, men i 2014 blev hun ansvarlig for E-Klasse og CLS Product Management, inden hun i 2016 blev leder af produktstyring hos Mercedes-AMG. Hun har også været leder af den centrale latinamerikanske kundeservice, og inden hun flyttede til Sverige, var hun leder af Product Management hos Mercedes-Benz i Kina.

Siden juli har hun boet i Malmø og har ansvaret for både det danske og svenske datterselskab.

- Sverige og Danmark er førende, når det kommer til overgangen til opladelige køretøjer. Det er en spændende udvikling at være en del af.

- Begge markeder har også større forskelle i forretningskulturen, end man måske tror ved første øjekast.

Shirin har flere refleksioner om den skandinaviske måde at arbejde og lede på.

- Alle tager ansvar på en integrerende og inkluderende måde. Man deler tanker og erfaringer. En åben og progressiv ledelsesstil, som jeg tror er rigtig i forhold til at håndtere omstillingen, passer også til den lokale kultur. Det er en form for ledelse, som jeg ser som vigtig for fremtiden.

- For at opnå resultater skal alle hjælpe hinanden, og det er vigtigt, at alle føler, at deres indsats er vigtig. Vi er ét team og skal arbejde inkluderende og samarbejdende.

Danmark er et af de markeder i Europa, hvor elektrificeringen er kommet længst, og i år udgør andelen af opladelige Mercedes-Benz-biler, der er solgt her, ca. 43 %. Det stiller nye krav til hele virksomheden.

Shirins tilgang til at imødekomme disse krav er enkel:

- Vores kunder skal være i fokus i alt, hvad vi gør. Det er kun ved at være lydhøre over for deres behov og ønsker, når det handler om eksempelvis opladning, funktioner i bilerne og design, at vi kan fortsætte med at være førende på markedet.