16
Februar
2018
|
09:15
Europe/Amsterdam

Den ny Mercedes-AMG G 63

Oversigt
Den hårdtpumpede udgave af den ny G-Klasse, Mercedes-AMG G 63, er netop blevet lanceret. Både eksteriør, interiør og teknik er helt nyt, men det er især den nye, kraftige motor og den optimerede drivline, der stjæler opmærksomheden.

De første billeder af den hårdtpumpede udgave af den ny G-Klasse, Mercedes-AMG G 63, er netop blevet præsenteret. Både eksteriør, interiør og teknik er helt nyt, men det er især den nye, kraftige motor og den optimerede drivline, der stjæler opmærksomheden.

5,5-liters V8’eren er afløst af en helt ny 4-liters biturbo V8’er, som leverer 585 hk og et moment på 850 Nm. Sammen med 9-trins automatgearkassen og et firhjulstræk, der som noget nyt favoriserer baghjulene i forholdet 60:40, er de første 100 km/t overstået 4,5 sekunder. Topfarten er elektronisk begrænset til 220 km/t men kan forhøjes til 240 km/t med AMG Driver’s package.

Brutal lyd
De to dobbeltudstødninger, eller sidepipes, sidder naturligvis stadig lige foran baghjulene som en høflig men bestemt påmindelse om, at G 63 ikke er som nogen andre. Fra centerkonsollen kan udstødningsklapperne åbnes manuelt via enten en knap eller det valgte køreprogram, når kørestilen skifter fra diskret cruising til brølende acceleration.

Sparsommelig med cylinderdeaktivering
G 63 er mere alsidig end sin forgænger. For selvom den er kraftigere og mere brølende end nogensinde, formår den også at være sparsommelig med brændstoffet. G 63 er nemlig udstyret med AMG Cylinder Management cylinder deactivation-system, som automatisk kan slå cylinder to, tre, fem og otte fra. Systemet er aktivt i ”Comfort”-mode, og skiftet fra otte til fire cylindre sker hurtigt og mærkes ikke i kabinen. Kun menuen i instrumenterne afslører, at motoren kører på nedsat kraft.

Mercedes-AMG G 63 har verdenspræmiere på Geneva Motor Show 6. marts og kommer til salg til sommer. Danske priser kendes endnu ikke.