26
Juni
2020
|
09:04
Europe/Amsterdam

Mercedes-AMG skruer op for performance med elektrificeret turbo

Oversigt
Elektrificeringen vinder frem overalt, og det gælder også hos Mercedes-AMG, hvor performance altid er i hovedsædet. Her arbejdes nemlig på højtryk på at færdigudvikle en elektrificeret turbolader, som vil finde vej i næste generation af de ekstreme gadebiler fra Affalterbach.

Elektrificeringen vinder frem overalt, og det gælder også hos Mercedes-AMG, hvor performance altid er i hovedsædet. Her arbejdes nemlig på højtryk på at færdigudvikle en elektrificeret turbolader, som vil finde vej i næste generation af de ekstreme gadebiler fra Affalterbach.

Teknologien bag turboladeren er taget direkte fra Formel 1 og løser den traditionelle konflikt mellem mindre, hurtigtreagerende turboladere med knap så mange kræfter og de større turbolader med masser af kræfter men til gengæld også et mærkbart, såkaldt "turbo lag".

Den elektrificerede turbolader bidrager til endnu mere fleksible og imponerende køreoplevelser – trods for, at turboladerens elmotor blot måler 4 cm i diameter.

Sådan fungerer det

Systemet fungerer ved, at den elektronisk styrede elmotor, som sidder monteret direkte på turboen, er i stand til at ‘tyvstarte’ kompressorhjulet, før det tager imod udstødningsgassen. Det betyder, at det såkaldte ‘turbo-lag’ begrænses, så de mange kræfter er til rådighed endnu hurtigere – og motoren opleves endnu mere veloplagt og agil. Dermed eliminerer den elektriske motor "turbo lag".

Når føreren slipper gaspedalen, hjælper den elektrificerede turbo desuden med at holde ladetrykket oppe, så der altid er flest mulige kræfter til rådighed, når der igen gives gas.

Turboen roterer med helt op til 170.000 omdrejninger i minuttet og er tilsluttet bilens indbyggede 48-voltssystem.

Læs mere om det Formel 1 baserede system her